Maitomaan Vapaa-tuoteperhe tekee vastuullisen maitotuotteen valitsemisesta helppoa

Eläinten hyvinvoinnin edelläkävijänä tunnettu Osuuskunta Maitomaa tuo markkinoille Vapaa-maitotuoteperheen. Maitomaan tavoitteena on tarjota kuluttajille laaja, todennetusti vastuullisten tuotteiden valikoima – kohtuulliseen hintaan.

Ensimmäisinä Vapaa-maitotuoteperheestä ovat kauppojen hyllyille ehtineet raejuustot. Maidot seuraavat helmikuun aikana. Vapaa-tuotteiden valmistukseen on käytetty maitoa tiloilta, jotka ovat saaneet eläinten kokonaisvaltaista hyvinvointia arvioivassa, riippumattomassa Welfare Quality -auditoinnissa ylimmän tai toiseksi ylimmän arvosanan.

– Haluamme tarjota kuluttajille helpon tavan tehdä parempia valintoja: maitotuotteiden perheen, jonka vastuullisuuden perusteita ei tarvitse arvailla, toteaa Maitomaan toimitusjohtaja Pasi Laitinen.

Vuonna 2022 julkaistun kuluttajatutkimuksen* mukaan merkittävin vastuullisen valinnan tekemistä hankaloittava tekijä oli helposti saatavilla olevan vastuullisuustiedon puuttuminen. Vain 6 % vastaajista piti vastuullisemman valinnan tunnistamista helppona.

Maitomaan lehmät voivat todistetusti hyvin

Uuden Vapaa-tuoteperheen valmistuksessa käytetään maitoa tiloilta, joilla lehmät asuvat pihattonavetassa, liikkuvat vapaasti ja ulkoilevat ympäri vuoden. Eläimillä on tilavat, miellyttävät makuupaikat, ruokinta edistää hyvinvointia ja niiden terveyttä seurataan ja hoidetaan tarkasti yhteistyössä eläinlääkärin kanssa.

Maitomaa sai Welfare Quality® -sertifikaatin toisena meijerinä Euroopassa jo vuonna 2018. Maitomaan kaikki tilat ovat mukana WQ-arvioinneissa. Vuonna 2024 alussa yli 90 % tiloista on ansainnut auditoinnissa arvosanan edistyksellinen tai erinomainen.

Helmikuussa kauppoihin saapuvilla Vapaa-maidoilla on WQ-merkin lisäksi Elvi-merkki, jonka kriteerit huomioivat myös nuorkarjan, vasikoiden ja umpilehmien hyvinvoinnin.

Vastuullisuus strategian ytimessä

Maitomaan strategiassa vastuullisuus on merkittävässä roolissa: visionsa mukaan Maitomaa on vuonna 2030 maailman vastuullisin meijeri.

Askeleita eteenpäin otetaan jatkuvasti. Maitotölkkeihinsä Maitomaa merkitsi tuotteiden hiilijalanjäljet ensimmäisenä Suomessa, vuonna 2022. Keväällä 2024 Maitomaalla käynnistyy koulutusohjelma, jonka tavoitteena on tuoda jokainen Maitomaan tila keskimääräistä paremmalle tasolle.

– Olemme tyytyväisiä eläinten hyvinvointiin tiloillamme, mutta aina on mahdollista parantaa, Laitinen sanoo.

Vastuulliset ratkaisut voivat vaatia investointeja, mutta kyseessä ei ole pelkkä kuluerä.  Usein vastuullinen toiminta kerryttää myös säästöjä. Hyvässä hoidossa lehmä pysyy terveenä ja terve lehmä lisää tuottajan työhyvinvointia. Hävikin välttäminen vähentää kustannuksia.

– Haluamme, että toimintamme on hyväksi ihmisille, eläimille ja ympäristölle. Se merkitsee esimerkiksi ihmisten hyvinvoinnista huolehtimista, tilojen elinvoimaisuuden vahvistamista, eläinten hyvinvoinnin seuraamista ja jatkuvaa kehittämistä, hiilijalanjäljen pienentämistä, uusiutuvien energiamuotojen hyödyntämistä, pakkausten parantamista ja sivuvirtatuotteiden hyödyntämistä, Laitinen luettelee.

Vastuullisuus on arkinen valinta

Vuoden mittaan laajentuvan tuotesarjan ensimmäiset tuotteet, raejuustot, ovat nyt saatavilla. Vapaa-raejuusto on Suomen ensimmäinen vapaan ja ulkoilevan lehmän maidosta valmistettu raejuusto.

Maitomaa näkee Vapaa-tuotteet osana kuluttajien tavallista arkea, ja meijerin hinnoittelu on sen mukainen.

– Vastuullisuus ei ole premium-tuote, josta pitäisi maksaa premium-lisää. Jokaisella pitäisi olla mahdollisuus tehdä vastuullisia valintoja. Olemme hinnoitelleet tuotteemme kuten muutkin brändituotteet ja toivomme, että se heijastuu myös kauppojen hinnoitteluun, Laitinen kertoo.

* Tiedolla vai tunteella – miten suomalaiset kuluttajat tekevät vastuullisia tuotevalintoja? Kuluttajatutkimus, FIBS, SuomiAreena 2022, N = 1 000)

Lisätietoja:
Pasi Laitinen, toimitusjohtaja, Maitomaa
p. 040 837 6257
pasi.laitinen@maitomaa.fi
www.maitomaa.fi/vastuullisuus