Maitomaan vastuullinen Vapaa-tuoteperhe kasvaa ELVI-merkityillä jogurteilla

Vapaa-tuoteperhe

Osuuskunta Maitomaan vuoden alussa julkaisema Vapaa-maitotuoteperhe saa syyskuussa joukkoonsa vastuulliset jogurtit. Vapaa-jogurtteihin kuuluvat pehmeä maustamaton jogurtti sekä pikareihin pakatut ananas- ja mandariinijogurtit.

Yhä useampi kuluttaja on kiinnostunut vastuullisesti tuotetuista elintarvikkeista ja kertoo vastuullisuuden ohjaavan kulutuspäätöksiään*. Savolaismeijeri Maitomaa kehitti maitotuotteiden tuoteperheen, jonka kulmakivinä on lehmien hyvinvointi ja kestävä maidontuotanto. Meijeri halusi tuoda vastuullisemmat Vapaa-tuotteet kaikkien kuluttajien ulottuville kohtuullisella hinnoittelulla.

Vapaa-tuotteista ensimmäisenä kauppoihin saapuivat raejuustot ja maidot sekä Vapaa-voit ja -vispikerma. Nyt vastuullisten maitotuotteiden ostajien valikoima laajenee, kun Maitomaa tuo hyllyille Vapaa-jogurtit.

Makeus vain hedelmistä

Pehmeää ja maustamatonta Vapaa-luonnonjogurttia myydään 1 kilogramman pakkauksissa. Pienempiä, 140 gramman Vapaa-pikarijogurtteja on kahta makua, ananasjogurtti ja mandariinijogurtti. Vapaa-jogurttien makeus tulee vain hedelmistä, eivätkä ne sisällä makeutusaineita. Kaikki Vapaa-jogurtit ovat laktoosittomia.

Jogurteilla tuotantoeläinten ELVI-hyvinvointimerkki

Kaikilla Maitomaan tiloilla on Welfare Quality® -sertifikaatti, joka tarjoaa tieteeseen perustuvan mittarin lehmien hyvinvoinnin valvomiseen. Vapaa-tuotteet tulevat tiloilta, jotka ovat ansainneet Welfare Quality -auditoinnissa arvosanan edistyksellinen tai erinomainen.

Vapaa-jogurtilla ja Vapaa-maidolla on lisäksi Suomen ensimmäinen riippumaton tuotantoeläinten hyvinvoinnista kertova ELVI-pakkausmerkki. Merkki edellyttää tiukkojen, eläinten kokonaisvaltaista hyvinvointia mittaavien vaatimusten täyttämistä.  Welfare Quality® -järjestelmä ja ELVI-merkki täydentävät toisiaan: ELVI vaatii eläinten hyvinvointia tukevat olosuhteet ja Welfare Quality® mittaa niiden tuloksia.

* Tiedolla vai tunteella – miten suomalaiset kuluttajat tekevät vastuullisia tuotevalintoja? Kuluttajatutkimus, FIBS, SuomiAreena 2022, N = 1 000

Lisätietoja:
Sami Lehtonen, kaupallinen johtaja, Maitomaa
sami.lehtonen@maitomaa.fi
p. 040 523 6900